Rida

Shit nu är jag trött!
Mamma hade för ont i ryggen för att rida eller cykla idag så jag har fått rida alla tre på våran lilla volt. Hon fick vara min ridlärare idag, jag behöver någon som säger till mig vad jag ska göra men det brukar inte fungera med att mamma gör det. Kanske börjar jag bli vuxen för jag blev inte arg på henne idag!
Vi börjde med Sacke och tränade på att öka och minska volter, skänkelvikningar och igångsättningar. Han var pigg och framåt och var positiv hela tiden, jättekul! Lite tittig, men det är inte så konstigt när det blåser så mycket.

Sen blev det Barbies tur. Skrittade iväg på grusvägen som uppvärmning precis som med Sacke, när vi kom tillbaka  hinner jag knappt samla ihop henne innan hon börjar skutta-stanna-skutta-skutta-tjuta-stanna... En riktig kärring. Men när hon till slut förstod att hon inte kom undan och att det var jobbigare att protestera så gick det riktigt bra på slutet. Vi skrittade och travade över lite bommar och försökte att ställa och böja i någorlunda runda volter. Hon var jätteduktig med tanke på hur lite tränad hon är.

Despina, tredje och sista ridturen. Jag är nu lite tjurig, blir sån när jag inte äter som jag ska. Så Despina hade lite orättvisa förutsättningar, en lättirriterad ryttare. 
Ett misstag var att jag hade på mig sporrar, dom satt kvar sedan Sacke och det behövs inte på henne. Hon blev bara riktigt sur på dom, så de åkte av när vi kom tillbaka till gården. 
Despina, en häst som gillar att hoppa, inte är rädd för något och väldigt nyfiken. Vägrar att kliva över de bommar som ligger på marken... Fjantig dag idag. 
Till slut kommer hon över alla tre bommar, när de ligger en och en i både skritt och trav. Lyssnar bra och det är skönt med henne, hon kan sparka bakut och bli sur men det händer inget mer. Hon lugnar snabbt ner sig och lyssnar alltid.

(Nu är det inte lätt att vara pigg, positiv och glad hela tiden när man har en alldeles för stor mage, inga muskler och dålig kondition).
Vi har ändå de bästa hästarna, så alla vet.


Idag rider jag med säkerhetsväst. Det kändes bra att vara lite extra säker när jag egentligen inte får rida, det blåser och horrot säger att det är en olycksdrabbad dag. Ridningen gick ju toppen! Kanske borde jag ha hjälm nu när jag ska ut och köra bil?


                   

                                                           Klappa den duktiga!
                    

                                                
                      

       
                      


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0