6veckor till semester

Det här är min fjärde lediga dag på rad, det är jätteskönt! Jag låtsas att jag har semester och det känns helt okej! I helgen har det varit riktig sommar, soligt och väääldigt varmt. Igår brände jag mina axlar lite..solen tar mer än vad man tror. Ska smörja in mig idag och sola lite, jag hoppas att mina ben kan bli lite bruna :) 

Min Barbie har blivit sjuk... Men veterinären tyckte precis som mamma och mig, att det verkar inte som om hon har riktig fång. Hon är smal, har ingen feber, reagerade inget när Vet. Tryckte med visitertången men hon hade dock puls särskilt höger fram. 
Veterinären nämnde en sjukdom som heter PPID, innan har forskarna trott att det bara är gamla hästar som får det men så är det troligtvis inte.

http://iloapp.equinfo.se/blog/forskning?Home&post=91

http://www.hastsverige.se/ppid_veta.html

Där kan man läsa om vad det är. 

Jag vet ju inte vad som ingår i sjukdomen men det känns som om en del punkter stämmer in Barbie.
Ibland när man ska ut och rida så kan hon droppa i svett bara efter några meter. Hon har ett par ggr ex.vis Varit inne i boxen och börja skaka. Hon har fått fångkänning på sommaren även fast vi har varit sååå förstiktiga med det där.  Förändrad hårrem, manen har blivit tunn och risig. 

Allt det där kan man få. 

Så nu har hon boxvila i två veckor och äter smärtstillande. (Hon är så snäll och duktig fina lilla ponny!) 
Efter det ska vi göra ett test och se om hon har PPID, det ska tydligen gå att behandla men jag vet inte riktigt hur och det gäller för resten av livet och hon kommer få en hage utan gräs... 

Nu ska jag hem och mysa med henne! 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0